sâmbătă, 12 septembrie 2009

Viaţa şi matematica (2)

Să schimb uşa sau să rămân cu cea aleasă iniţial?
Un calcul rapid...

Există trei cazuri:

Uşă->

1

2

3

A

Maşină

Nimic

Nimic

B

Nimic

Maşină

Nimic

C

Nimic

Nimic

Maşină

În cazul A, eu am ales uşa numărul 1. Prezentatorul va deschide fie uşa 2, fie uşa 3 (nu că ar avea vreo importanţă, ambele sunt la fel de goale). Apar subcazurile:
  • A1: păstrez uşa aleasă iniţial şi rezultă că voi câştiga maşina
  • A2: schimb uşa => voi pierde
În cazul B, eu am ales uşa 1. Prezentatorul, pentru a creşte suspansul, va deschide uşa 3 (că ştie că e goală), şi îmi va da şansa să mă răzgandesc. Iar apar subcazuri:
  • B1: păstrez uşa aleasă iniţial => voi pierde
  • B2: schimb uşa => voi câştiga
În cazul C, eu alegând uşa 1, prezentatorul va deschide uşa 2. Subcazuri:
  • C1: păstrez uşa 1 => voi pierde
  • C2: schimb uşa => voi câştiga
Privind acum cazurile de mai sus, e evident că "voi câştiga" apare de 2 ori în dreptul deciziei de a schimba uşa aleasă iniţial, şi doar o dată în cazul deciziei de a păstra uşa aleasă iniţial. Altfel spus, dacă păstrez uşa aleasă iniţial, şansele mele de câştig sunt de 33%, altfel, dacă schimb uşa, şansele mele de câştig sunt de 66%.

În urma unui sondaj făcut de nu mai ştiu cine, dar care implica destul de mulţi respondenţi, ajunseseră ei la concluzia că doar 13% din oameni aleg să schimbe uşa.

În fine, şi ce importanţă are lucrul ăsta? Dacă am ales să păstrez uşa 1 şi nu am câştigat, ridic din umeri şi zic "asta este", poate chiar plusez cu un "n-a fost să fie". Da, dar lucuri de genul ăsta, alegeri ascunse in viaţă apar des, şi la fel de subtile ca şi în cazul concursului descris mai sus.

Cei care gândesc (şi) un pic matematic, vor ridica de 2 ori mai rar din umeri, şi vor zice de 2 ori mai rar "n-a fost să fie".

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu